Успіх

Який він – ідеальний співробітник?

Якими компетенціями повинен володіти ідеальний співробітник? Для кожного роботодавця вони різні в залежності від потреб конкретної компанії, проте є співробітники, які будуть цінною знахідкою для будь-якої компанії. Якими якостями вони володіють?

На підготовку цього матеріалу мене підштовхнув коментар Дзене» до про те, яких співробітників краще і близько не підпускати. До жартівливого переліку небажаних співробітників був доданий питання: «А хіба інші співробітники бувають? ». Розберемося з переліком якостей інших, які, звичайно, бувають. Правда, вони бувають тільки у хороших керівників, оскільки багато чого, якщо не все, залежить саме від керівника.

Командний гравець

Кращі співробітники вміють працювати в команді і націлені на роботу в команді. Ефективність команди залежить від компетенцій її учасників. Кращі співробітники володіють актуальними компетенціями, удосконалюють та поліпшують їх, постійно розвиваючись. Для них важливо привнести в команду більше користі. Своїми знаннями і досвідом такі співробітники охоче діляться, не побоюючись, що, поділившись ексклюзивними знаннями і здібностями, вони вже не будуть єдиними їх власниками.

Їх цінність не в тому, що вони вміють щось не так, як інші, а в тому, що вони здатні навчати цього інших. До того ж з тією швидкістю, з якою зараз все відбувається, неможливо довго користуватися якоюсь однією «фішкою», потрібно розвиватися, розширювати свою цінність і ділитися новим з іншими.

Навіщо це робити? Щоб вся команда підвищувала свій рівень, адже ми здатні рухатися далі, якщо дозволяє оточення. Неможливо зростати самому, якщо нас оточує команда, рівень розвитку якої на кілька сходинок нижче нашого.

Ідеальний співробітник працює в ідеальній команді. Це команда взаємозамінних співробітників, в якій тимчасовий вихід з ладу когось одного не стане трагедією для всього проекту.

Звичайно, визначення «ідеальний» завжди умовно ми всі і все, що нас оточує, постійно розвивається і лише прагне до передбачуваного ідеалу.

Працювати в команді означає також враховувати думки інших, поважати колег, знаходити, чому у кожного можна повчитися, перейняти у колег знання і досвід, бути відкритим не тільки передавати, але і приймати досвід. Ще не боятися помилятися і озвучувати відкрито про те, яких знань і вмінь бракує, якої інформації недостатньо, у чому труднощі.

Якщо в колективі атмосфера не сприяє такої відкритості – це не місце для кращих співробітників, найрозумніше покинути таку компанію.

Завзятість та цілеспрямованість

Хороші дані можна отримати від природи, але якщо їх не зміцнювати, з часом всі «зійде нанівець». Щоб підтримувати себе у формі і постійно вдосконалюватися, знадобляться завзятість і самомотивація. Такими характеристиками володіють кращі співробітники, і це допомагає їм бути самостійними, не чекати стимулювання ззовні, мотивувати і направляти себе самостійно.

Постійний розвиток і робота над собою «заряджають батареї» і не підпускають зневіру і апатію. Цілеспрямовані співробітники поважають свою працю і не дозволять йому залишитися без мети і застосування. Досить «зручно», коли джерело енергії всередині і не залежить від зовнішніх обставин. В такому випадку і якість роботи не залежить від зовнішнього контролю. У таких людей високі власні внутрішні стандарти якості та порядності.

Сьогодні на ринку дуже цінуються працьовиті співробітники – як виявилося, їх не так просто знайти.

Величезну цінність складають співробітники, здатні робити свою роботу по-справжньому добре і при цьому поважати чужу працю. Це особливий тип людей, які просто не вміють робити погано. Якість роботи залежить від того, яку посаду займає людина і яку саме роботу він виконує. Це може бути прибирання, підготовка комерційних пропозицій або аналітична робота. Такі люди – на вагу золота для будь-якої компанії.

Важливим доповненням тут буде розуміння мети. Можна наполегливо працювати, але йти не туди. Цілі у команді зазвичай задають лідери, від виконавців ж ми чекаємо не тільки працездатності та відповідального ставлення до своєї роботи, але і значущості своєї роботи, самокорекції, здатності прислухатися до лідера, врахувати зворотний зв’язок.

Відповідальність

Відповідальність – це основа лідерства. Кращі співробітники, безумовно, лідери як мінімум для самих себе, оскільки відповідають за те, що роблять, і за рішення, які приймають. Це вимагає певної мужності – не звалити на керівника або на інших співробітників відповідальність за поставлене завдання.

Якщо подивитися на жартівливі опису небажаних співробітників , можна переконатися, що всі небажані типи – безвідповідальні, а у безвідповідальності безліч осіб.

Один тип небажаних співробітників виконує кожне завдання формально, не відповідаючи за результат, скидаючи відповідальність на того, хто ставить завдання: ти сказав – я зробив, як сказав – так і зробив. Така гра не призводить до суттєвих результатів для компанії, при такому підході немає ніякої турботи про споживача – вся енергія йде на безглузді спроби зловити одного на некомпетентності, а іншого на несумлінність. Ясно, що така взаємодія не можна назвати конструктивним. І основна причина – відсутність відповідальності за власну роботу. Відповідальність працівника полягає у свідомому прийнятті завдання і прагнення зробити все можливе для кращого результату.

Ще один небажаний тип працівників – це люди, нездатні відповідати за те, за що взялися, в результаті працюють тільки доки цікаво і абсолютно нездатні себе контролювати. Кинута завдання для відповідальної людини – неймовірне подія.

Є також працівники, які навіть не приймають завдання, навіть не збираються ні за що відповідати, відразу передають їх іншим, вважаючи за краще пропустити повз себе відповідальність. Є такі, які навіть не намагаються впоратися з поставленими завданнями, скидаючи відповідальність вже при постановці завдання, завжди відповідаючи «Постараюся» замість «Зроблю».

Навіть безвідмовні співробітники – безвідповідальні. Адже пообіцяти зробити більше, ніж потягнеш, – це не що інше, як безвідповідальність. Нездатність розрахувати свої сили – це ризик для тих, з ким такі люди мають справу.

Безвідповідальність іноді нелегко розпізнати. Вона іноді проявляється в частих уточнень у керівництва, у прагненні взяти те чи інше розпорядження «під підпис», у виконанні будь-якої роботи тільки після офіційного схвалення керівництва і невиконання з причини відсутності схвалення.

Давайте розглянемо приклад. Співробітник-рекламщик надсилає керівнику на схвалення макет з проханням: «Немає чого додати». Керівник відповідає, що додати нічого. Після виявляється, що в макеті були помилки і весь тираж доведеться переробляти. Співробітник заявляє, що надсилав макет на затвердження і керівник його схвалив. Чи правий працівник? Навряд чи. Очевидний відхід від відповідальності.

Позитивний настрій

Кожен співробітник несе в команді свою роль, серед яких є і роль критика, який вічно знаходить різні недоліки в ідеях і сумнівається в реалізації тих чи інших рішень. Однак навіть такі співробітники дивляться на предмет обговорення конструктивно: цю ідею краще відкинути на користь іншої, більш перспективною; в цій ідеї не враховано важливе, зате є цінне, що варто враховувати і застосовувати. Завжди є способи виявити повагу до команди, висловлюючи критику. З боку приймаючих критику теж можуть бути співробітники, гостро і конфліктно реагують на чиїсь справедливі зауваження.

Кращі співробітники не бояться критики і дискусій, і налаштовані позитивно. Якщо в колективі немає конструктиву, кращий співробітник здатний зіграти ключову роль у створення доброзичливої атмосфери. Насправді для неї достатньо лише встановити ряд правил, наприклад, критикувати ідею, а не людину, що її запропонував, або критикувати наодинці, а хвалити за всіх, або ж виходити з критикою запропонованого тільки при наявність альтернативного рішення. Головне, щоб правила були прийняті усіма учасниками і вели до конструктиву.

Умовно ідеальний співробітник відкритий для створення конструктиву і налаштований позитивно. Він не прагне бунтувати і все руйнувати, добиватися справедливості і волати до обуренню – він не націлений на деструктив і знає, якщо місце не підходить – завжди є двері, в яку можна вийти.

Конфліктні співробітники створюють чвари, звинувачують, ніяк не можуть знайти спільну мову з співробітниками, ображаються і підозрюють. По суті – викачують цінну енергію, чого краще не допускати.

Позитивний настрій – це «вбудована» лояльність до компанії. Лояльні співробітники поважають цінності компанії, готові розділити її правила. Поважати – не означає плазувати, а значить насамперед визнавати, що існують інші точки зору, які теж мають право на існування. Навряд чи можна знайти місце, яке ідеально підходить новій людині: таким він зробить його сам, пристосувавшись, вивчивши і зрозумівши.

Однак буває, цінності компанії суперечать принципам співробітника. У такій компанії буде працювати нелегко. Тому хороший працівник дізнається про компанії, в яку влаштовується, і не приєднується до команди, яку не зможе поважати. Це вияв поваги до компанії, і до самого себе.

Постійний розвиток

Кращі співробітники безперервно розвиваються. Причому не тільки в професійному плані. Вони готові розвиватися в різних напрямках, у них є хобі, тисячі захоплень, вони постійно наповнюють себе новими різноманітними емоціями. Вони самонавчаються, ростуть, показують чудовий приклад іншим. Такі люди завжди корисні для компанії, і зростають разом з нею, допомагаючи рости оточуючим.

«Ідеальний співробітник», звичайно, розмите поняття, але якщо на співбесіді ви бачите перераховані якості або їх потенціал – варто дати такому співробітникові шанс.